24. juli 2008

Norske spillfor skere i front

Norske spillforskere i front
«World of Warcraft» (WoW), utviklet av Blizzard Entertainment, er verdens største nettbaserte rollespill og et globalt og populærkulturelt fenomen. Ifølge ferske tall fra Blizzard er det 10,7 millioner WoW-spillere verden over, hvorav anslagsvis mellom 70.000 og 100.000 norske.

Vitenskapen har forlengst fattet interesse for kultur, adferd og vaner blant spillerne, og norske akademikere er i forkant på forskning på spillet. Den ferske artikkelsamlingen «Digital Culture, Play and Identity: A World of Warcraft Reader» er redigert av de norske medieforskerne Hilde G. Corneliussen og Jill Walker Rettberg. Av de 13 forskerne som har skrevet hvert sitt kapittel i boken, er seks norske eller har base ved norske universiteter. Boken er utgitt av Massachusetts Institute of Technology og tar blant annet for seg hvor stor spillverdenen er, rasisme og postkolonialisme, døden, navnetradisjoner og kjønnsrelasjoner i spillet.
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket