2. januar 2009

D�d journalistikk - Meninger - Kronikker - Aftenposten.no

Død journalistikk

Forleden forsøkte Dagbladet å selge avisen med førstesideoppslaget «Krever unnskyldning etter lesbisk sladder» oppå et heldekkende bilde av Siv Jensen. Det var ikke Siv Jensen som krevde unnskyldning. Dette var et i rekken av Dagbladet-oppslag som synes å spekulere i å strekke virkeligheten litt lenger.

Når avisene med overlegg tar sitater ut av humoristiske sammenhenger for «å sette dagsorden», eller med vilje lar leserne misforstå hvem som sier eller mener hva for å skape et mer salgbart (?) oppslag, er det til syvende og sist avisene selv som taper.

I et marked hvor førstesidene ikke selger, må papiravisene kontinuerlig overbevise sine gjenværende lesergrupper om at innholdet er verdt prisen og tiden. Og innholdet - det bør domineres av journalistikken. Dersom de klarer det, kan til gjengjeld det krympede markedet vise seg både stabilt og hyggelig.
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket