7. februar 2014

Digitalt omdømme kan bli viktigere enn gode selgere

Konsulentselskapet Avanade har spurt tusen personer på CXO-nivå i 20 land om utviklingen og svarene bør nok bekymre mange i tradisjonelle salgsroller. Hele 70 prosent av de som ble spurt i undersøkelsen mener at en form for automatisering vil erstatte den kontakten selgerne har med innkjøpere i dag.



Det er mange bedrifter som tar konsekvensen av den nye tiden og endrer forretningsprosessene for å fokusere mer på samhandlingsverktøy og sosiale medier. Mange anskaffer teknologi for å forbedre og automatisere salg- og kundestøtte.



Konsekvensen er at det ikke lenger er nok å la selgerne snakke med innkjøperne. Nå må man delta i diskusjoner på nettet og sørge for å være til stede der kundene er. Resultatet av denne utviklingen er at makten i organisasjoner overføres fra salg til IT og markedsavdelingen.



Det er tydeligvis lønnsomt å endre seg. Avanades tall tyder på at 61 prosent av de som investerer i den nye tid melder om økt kundelojalitet. Omtrent det samme antallet melder om flere kunder og bedre inntekter.



Kilde: tu.no/it
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket