Spotify er knapt fem år gammelt, men strømmetjenestene kan snart ha tatt livet av cd-en i samme tempo som cd-en tok kassetten og kasetten lp-en. CD-salget i det første halvåret av 2014 utgjorde kun 12 prosent av det totale musikksalget i Norge. Også nedlastning av musikk, hvor tjenester som Itunes har vært ledende, er halvert på bare to år.
– Trenden har vi sett lenge, men ser du på salget for juni alene, så har det fysiske salget stupt med 58 prosent sammenlignet med juni ifjor. Juni, juli og desember har vært toppmåneder for cd-salg; nå er juni ikke det lenger. Sommerferiesalget stuper virkelig, sier direktør Marte Thorsby i Ifpi.
En ny inntektsmodell gir en fordeling av pengene som i enda større grad tilgodeser de største kommersielle suksessene, mener Thorsby.
– Du må spilles mye for å tjene bra med penger. Tidligere kunne du budsjettere med å selge 4000 cd-er og ha et lite, men lojalt marked. Nå er det blitt så komplekst og stort at du trenger langt flere enn 4000 lyttere for å tjene gode penger, sier hun.
Kilde: DN.no via Tekst 2 null