8. april 2007

�Fotballen vil eie nyhetene�

Fotballen vil eie nyhetene
Dagen før nyheten om sportsdirektør Rune Bratseths avgang ble kjent, hadde Adresseavisen fått nyss om det. Men ingen i RBK-ledelsen ville bekrefte saken. Neste morgen ble nyheten offentliggjort på klubbens egne nettsider. Dette er ett av flere eksempler på at fotballklubber ikke lenger vil være kun objekter for medias omtale. De vil selv være medieaktører.

Også Vålerenga og Viking bygger opp sine egne mediekanaler. Sportsdirektøren i Viking sa forleden til P1s Kulturnytt at klubben har behov for å styre informasjonen om seg selv, og at klubbene er avhengig av god dekning i media. Klarere kan det ikke sies. Det er åpenbart at klubbenes egne kanaler ikke vil være stedet for den kritiske journalistikken om dem. Det vil være det autoriserte bildet som blir presentert.

Det handler ikke bare om kontroll over informasjonen og hvordan den vinkles. Store penger står også på spill. Nettsider, web-tv og ulike tjenester på mobil kan gi store fortjenester. Derfor tar klubbene nå opp konkurransen med de etablerte mediene om en del av inntektene som fotballinteressen genererer.
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket