22. august 2008

- Pressest�tte er toppen - Medier - Kampanje.com

- Pressestøtte er toppen
Pressestøtten utgjør i år 200 millioner kroner. Den er høyst beskjeden sammenlignet med det momsfritaket avisene nyter godt av - 2,4 milliarder kroner. Fritaket gis alle aviser, til DN så vel som VG og Dagbladet, Aftenposten som små riksaviser, regional- og lokalaviser.

Avisenes momsfritak er forbeholdt de papirutgaver Skattedirektoratet (!) definerer som aviser, ingen andre. I sin tid måtte Finansavisen kjempe en hard kamp for å bli definert som avis fordi direktoratet mente finansnyheter ikke hadde allmenn interesse.

I dag er det altså Skattedirektoratet som definerer at bladet Kamille som i sin siste utgave viser hvordan man kan leie handymenn som kan flytte hyller og skru møbler ikke fortjener momsfritak, mens Aften Aftens hovedoppslag 30. juli «Hvor ble det av handymannen?» fortjener fritak. Dette lille eksempelet viser både økende stofflikhet I h.hv. aviser og ukeblader, men også at avgiftspolitikken ikke har holdt følge med innholdsutviklingen.
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket