13. juni 2011

Facebooks sikkerhetssjef deler lite med få

Facebook vokser på at stadig flere oppfordres til å legge ut stadig mer informasjon om seg selv. Medlemmenes opplysninger er selve gullgruven. Verdens største sosiale nettverk omsetter for minst 12 milliarder kroner i året og verdsettes nå til 300 milliarder dollar. Her er kjernen til Facebooks rikdom:

1. Alle de private opplysningene medlemmene legger ut om seg selv.

2. Alle de private opplysningene medlemmene ikke legger ut som seg selv, men som Facebook likevel samler inn fra egne - og andres - nettsider.

Jo mindre privatliv, desto større marked. I tillegg til å fortelle Facebook hvem de er og hva de gjør, oppfordres brukerne til å fortelle hvor de er og når de kommer dit. Noen ganger har de ikke noe valg. Ting som tidligere har vært avskjermet, blir offentlige. Spørsmålet om hvem som skal få tilgang til all informasjonen Facebook nå sitter på, er kjernen i de hardeste angrepene mot Facebook siden nettverket ble rullet ut fra et soverom på Harvard i 2005: Flere senatorer foreslår at brukerne selv skal kunne velge hva som samles inn og slette det. Kongressen skal nå ta stilling til fem ulike lovforslag om personvern på nett som kan ramme Facebooks suksessformel hardt dersom de blir vedtatt.

Kilde: DN.no
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket