27. januar 2012

– Facebook tjener grovt på Europa

Konsulent selskapet Deloitte, har, på oppdrag fra Facebook, laget en rapport om betydningen Facebook har for europeiske bedrifter og arbeidsplasser. Deloitte mener Facebook øker verdiskapningen i EU (og EØS, med Sveits) med 15,3 milliarder euro og sikrer 232 000 arbeidsplasser.

Deloitte-rapporten hudflettes av Roslyn Layton i et eget notat, der hun påpeker at omtrent hver fjerde Facebook-bruker, altså rundt 224 millioner, er i Europa. Ifølge Deloitte-rapporten har Facebook driftsutgifter knyttet til disse brukerne på rundt 214 millioner euro. Investeringen er altså i underkant av én euro per bruker per år. Layton antar at Facebooks omsetning i Europa er rundt 1 milliard euro: Gitt en gjennomsnittlig bedriftsbeskatning på 35 prosent, skulle selskapet ha betalt 265 millioner euro til den europeiske felleskassen, noe det ikke gjør.

Kilde: Digi.no
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket