7. august 2007

Sommerfred i strid om lenkekrig
Tidligere i våres følte Schibsted seg igjen truet av en ny aktør, Rubrikk, som hadde laget et søketjeneste som lar brukere lete på tvers av mange norske kjøp-og-salg-tjenester, blant annet Finn.no. (Se bildet under)

Schibsted truet med å saksøke Rubrikk.no, noe som gjenvekker den såkalte lenkedebatt som både Schibsted og Google har slåss rundt tidligere: Kan du ikke lenke helt fritt på internett? Hyperlenker til og fra forskjellige nettsteder er nettopp dette som har skapt internett, men kan innholdseiere nekte å bli lenket til av aktører som Google og Rubrikk?

Nå ser det Schibsted har gitt seg, forteller Adil Osmani, markedssjef i Rubrikk.no til digi.no. Schibsted har sluttet å forsøke å sperre Rubrikk ute og lar Rubrikk hente alle data de trenger fra Finn.no slik at Rubrikk kan la brukere søke i også Finn-annonsene.
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket