Bergens Tidende har i dag igjen ett førstesideoppslag som  diskrediterer bruk av IT i skolen under overskriften: “Redd IT i skolen  gir fleire taparar”.  Jeg venter i spenning på overskriften: “Redd bøker  i skolen gir fleire taparar.   Undersøkelse etter undersøkelse viser at  barn fra møblerte hjem klarer seg bedre i den bokbaserte skolen enn  barn fra mindre boklig orienterte hjem”. Begge overskriftene er like  absurde og meningsløse.  En kan ikke gi verktøyene skylden for for den  manglende jobben fra lærer og skolens side.
/../
Skolen bør ikke og skal ikke være en boble som er  unntatt fra utviklingen i resten av samfunnet. Dette må lærere og BT ta  inn over seg. Digital kompetanse er en grunnleggende ferdighet på linje  med det å kunne lese, skrive, regne og uttrykke seg muntlig. Dette er en  realitet alle lærere MÅ ta inn over seg.  De har en plikt til å ta  digitale verktøy i bruk i undervisningen, de har en plikt til å finne  gode måter å benytte disse verktøyene, de har en plikt til å gi elevene  tilpasset opplæring slik at ikke IT medfører at elever blir skoletapere.
/../
En  metastudie  fra det amerikanske utdanningsdepartementet viser at blended-  learning (mix av IT og lærer) gir bedre utbytte enn tradisjonell  face-to-face læring. 
 

 
 Innlegg
Innlegg
 
