12. juni 2010

Nye medier, nye utfordringer

Forskere er bekymret for at person- og forbrukervernet vårt svekkes gjennom økt bruk av Facebook, Twitter og andre sosiale medier.

På oppdrag fra Forbrukerrådet har Petter Bae Brandtzæg og Marika Lüders ved SINTEF foretatt en spørreundersøkelse av norske nettbrukere, analysert medietrender, intervjuet Facebookbrukere og gått gjennom brukervilkår på sentrale nettsteder.

En av konklusjonene til forskerne er at Facebook gir et relativt dårlig personvern – både gjennom selve tjenesten, designet, brukernes kompetanse og manglende bevissthet i forhold til å verne seg selv.

Det er ikke bare annonsører og reklamebransje som kan sko seg på å hente ut tilpasset informasjon om hvilken type musikk vi liker og hvilke interesser vi har.

Når vi mister kontrollen over personopplysningene våre, kan disse også brukes mot oss – for eksempel i jobbsøknadsprosesser. Din private sone skrumper inn, samtidig som faren for ID-tyveri og graden av uønsket kontakt, øker.

Her kan du lese rapporten

Kilde: SINTEF
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket