Håper amatører vil lage spill for Xbox 360
Til våren vil Microsoft utvide sin forretningsmodell for amatører innen spillutvikling, gjennom en ordning som vil la utvalgte amatørspill selges på nettstedet Xbox Live Arcade. Microsoft vil velge ut hvilke spill som legges ut til salg, og vil dessuten forbeholde seg en provisjon. Satsen på provisjonen er ikke kjent.
Selskapet sier at denne modellen vil bare vare i tre til fem år. Da vil det være fritt fram for alle å publisere spill. Microsofts uttalte hensikt er å skape en YouTube for spill. (YouTube er en tjeneste der amatører kan legge ut videoopptak.)
For å få i gang ordningen er den første forretningsmodellen med spilldeling gjennom den avgiftsbelagte «Creator?s Club», har Microsoft inngått avtaler med ti universiteter som skal bruke XNA Game Studio Express i undervisningen. Noen av disse kommer i gang allerede i høst. Blant dem er den respekterte høyskolen Georgia Tech som gleder seg til at spillutviklingsstudentene skal kunne nøye seg med en rimelig Xbox framfor en avansert PC når de skal kjøre egenutviklet vare.