4. april 2009

ArnsteinBlogg 2.0 � Blog Archive � Avisenes fremtid. Pressest�tte vs journalistst�tte.

Avisenes fremtid. Pressestøtte vs journaliststøtte.

Det er mange sider ved mediautviklingen som følge av internett som interesserer meg men en av de mest spennende prosessene er at journalister kommer nærmere leserne side. De muligheter for diskusjon og interaksjon nettet gir åpner for en nærhet som påvirker både journalist og lesere enten de ønsker det eller ikke. En direkte konsekvens av dette er at journalisten i seg blir viktigere enn det nettstedet vedkommende skriver for. Jan Omdahl i Dagbladet synliggjorde denne utviklingen nylig da han skrev en kommentar om at han hadde blitt en annonsekanal.

Jeg tror utviklingen Jan Omdahl befinner seg i bare så vidt har begynt. På nettet blir vi alle personlige varemerker som bygges opp av alt vi formidler. Journalister er i en særstilling hvor de blir lest av mange. Jeg tror derfor morgendagens mediestjerner blir dyktige journalister som er dyktige til å formidle og kan det de skriver om. Vi vil få journalister som er mer verdifulle varemerker i seg selv enn (nett)avisen de skriver for. Forslaget om å snu pressestøtten fra aviser til journalister er derfor kanskje ikke så dum?

Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket