3. oktober 2010

Unike tilbud skal gi mediene penger i kassen

Vil brukerbetaling på nett løse alle bransjens prodlemer? Patrik Wikström, førsteamanuensis ved Jönköping International Business School, pekte på at hittil har mediene kunnet klare seg med forretningsmodeller basert på asymmetrisk informasjon, hvor publikum har betalt for å få tilgang til informasjon de ellers ikke hadde fått tak i. I dagens digitale verden blir denne forretningsmodellen imidlertid vanskeligere og vanskeligere å opprettholde.

Spørsmålet alle stiller seg er dermed; hvilken forretningsmodell er den beste? Hvilken skal man velge? Det danske rådgivingsfirmaet Kontrabande har i samarbeid med konsulentbyrået Wemind sett på ulike initiativer til til nytenkning rundt finansiering av journalistikk i 22 land. Søren Schultz Jørgensen, journalist og konsulent i Kontrabande, sa i sitt innlegg at innovasjonen i bransjen ikke nødvendigvis kommer fra de store spillerne. Noen ganger kan det faktisk også være en hemsko å være stor.

I Kontrabandes rapport identifiseres seks ulike forretningsmodeller, hvor betaling for innhold og annonser fremdeles har en sentral plass. I tillegg kommer også forretningsmodeller som inntekter fra andre produkter, minskede kostnader gjennom omorganiseringer, syndikeringer og partnerskap, og fond og donasjoner (rapporten kan lastes ned her – pdf-format).


Vox Publica
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket