Relevant reklame skal erobre lyd og film
Søkegiganten Google tjener mesteparten av sine penger gjennom sitt online reklamesystem, Google Adwords. Det er et system der annonsørene betaler per klikk på annonsene som vises. Systemet avgjør hvilke annonser som skal vises ved å se gjennom nettsidens tekst for å finne søkeord som noen har betalt for.
Denne reklamekanalen har blitt umåtelig populær og har gjort Google til et gigantselskap på rekordtid. Kappløpet om å oppnå en tilsvarende løsning for lyd nå er i full gang og har blitt intensivert kraftig i det siste som en følge av den økende populæriteten til podcasting og til videonettsteder som Youtube.
I dag kjøres det lite reklame på lyd- og videosnutter, men det er et marked i sterk vekst. For å få mest mulig ut av slike reklamer og for å kunne treffe målgruppen uten å måtte vise reklame til mange som ikke er interessert i det aktuelle produktet, er det nødvendig å kunne koble sammen relevant reklame og innhold.