Fra uke 24 i fjor til uke 24 i år økte VG Nett trafikken på sine mobile nettsider med nesten 152 prosent til 355.111 unike brukere i uken.
– Jeg tror at noe av hemmeligheten ligger nok i at brukerne ikke sitter igjen med opplevelsen av å ha gått glipp av noe, enten du ligger i senga eller sitter på bussen. Og så har vi noen ganger, særlig ved sportsarrangementer som VM og OL, egne tilbud på mobil, slik som referater og liveoverføringer, sier administrerende direktør Jo Christian Oterhals i VG Multimedia.
NRKs mobile tjenester økte trafikken med nesten 564 prosent i perioden.
– Vi hadde ikke fokus på innhold. Det gikk på gammel vane. Så gjorde vi planer om hvordan vi skulle bevege oss og bestemte oss for at vi skulle lage en versjonering av NRK.no fremfor en egen mobiltjeneste, sier Andreas Munkelien, som er utviklingssjef for nye medier og mobilansvarlig.
Både Oterhals og Munklien forklarer denne veksten med iPhones eksplosive utvikling gjennom året. Ifølge de to utgjør iPhone alene 70 prosent av alle registrerte sidevisninger TNS Gallup måler.
– Man blir alltid idioterklært når man tør å spå. Google har sagt i noen sammenhenger vil mobilt internett bli større enn nettsurfing i 2013. Det er globalt. Så jeg vet ikke helt, men det kan være at det vil skje mye i løpet av et perspektiv på tre år, sier Oterhals.
Kilde: Journalisten.no