Bedriftstopper tar bloggbølgen
Selv om Norge ikke har kommet langt når det gjelder bedriftsblogging spår utøvere og forskere en rask vekst for den nye åpenheten. Microsoft Norge har ingen egne bloggere, men Microsoft sentralt har flere ansatte som blogger i embets medfør. På Microsoft Security Response Center greier eksperter ut om sikkerhetstematikk; på identityblog.com blogger Kim Cameron om identitet i moderne tid, og Robert Scobles Scobleizer er blitt verdenskjent.
- Det er ikke Microsoft som blogger, det er individer som blogger. Og de blogger for å få frem informasjon, for å skape diskusjon og engasjement rundt teknologien og produktene. Ellers er blogging for å få frem det man ikke kan få frem via tradisjonelle kanaler, forteller Ole Tom Seierstad, sikkerhetssjef i Microsoft Norge, som for øvrig har planer om en egen blogg så snart han finner tid til det.
Det personlige aspektet kan ha svært profesjonelle virkninger på bedriftens omdømme:
- Kunder setter pris på å se en representant for en bedrift i et noe annet lys enn det leveringsmessige. Det at ledelsen har et interessefelt og en oppfatning av samfunnet rundt seg, viser kompetanse og integritet, mener Jan Aage Røtnes i Hartmark Consulting. Han jobber som bedriftsrådgiver, og er selv bedriftsblogger.