Den fallende stjernen
Schibsted åpner sin kapitalmarkedsdag i Frankrikes hovedstad med å demonstrere distribusjonen av gratisavisen 20 Minutes i byens t-banesystem. 20 minutter er ett av mange dyre, fremtidsrettede prosjekter i mediekonsernet.
Mens analytikerkorps, bankfolk og journalister er stuet inn i hypermoderne, førerløse t-banevogner i Paris' nyeste metro-bane, sender Schibsted ut en børsmelding. Den var ikke veldig overraskende: VG sliter med inntektene og må spare. Det eneste som kanskje overrasker er at opplagsfallet og inntektssvikten er større enn forventet, mens antallet millioner som må spares er mindre enn forventet.
Det er uansett ikke gode nyheter for de ansatte. Det betyr bare at det neppe blir siste runde med innsparinger. Det er heller ikke gode "nyheter" for Schibsteds ledelse og eiere. VG har vært konsernets store "cash-cow". Det er kontantstrømmen fra VG og Aftenposten som er basisen i Schibsteds vekst. En vekst som har vært så vellykket at konsernet nå har europeiske ambisjoner. Bare siden årtusenskiftet har overskuddet i Verdens Gang vært på over 1,8 milliarder kroner.