Superlæreren
Skoleeksempelet på økonomiske gulrøtter som virker feil, kommer fra Steven D. Levitt, i sin tid kåret til USAs beste økonom under førti. I bestselgeren Freakeconomics forteller han og medforfatter Stephen Dubner om Chicago som innførte standardiserte tester på alle årstrinn. Skoler med lav score ville bli satt under administrasjon, mens det ble gitt bonus på 25 000 dollar til lærere som viste stor fremgang for sin klasse.
Levitts statistiske analyser av prøveresultatene avslørte at fem prosent av lærerne selv hadde visket ut og rettet opp elevenes svar og slik bedret resultatet. Viskelæret var bare en av flere mulige juksemetoder. Levitt siterer en undersøkelse fra North Carolina der 35 prosent av lærerne sa de hadde sett en medlærer jukse seg til bedre testresultater blant annet ved å si svaret til elevene.
Intervju. Bård Kuvaas, professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI, ga forrige uke ut boken Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser. Der sammenfatter han resultatene fra undersøkelser av 11 000 ansatte på over 100 norske arbeidsplasser:
- Konklusjonen er at den positive sammenhengen mellom indre motivasjon og arbeidsprestasjoner er veldig godt dokumentert, og variabel at resultatlønn (bonus) ikke er egnet til å øke arbeidstagerens indre motivasjon for å gjøre en god jobb, sier Kuvaas.