27. april 2010

Apple sprer frykt - Opera klar til krig

Verdens mobiloperatører er skremt av Apples fremgang med App Store. Siden årtusenskiftet har de brukt enorme milliardbeløp på å bygge mobilt internett, og planen har hele tiden vært å tjene penger på nye tjenester, ikke bare datatrafikk. Men med Apples App Store får ikke mobiloperatørene noen del av kaken – og nå jobber både Nokia, Google og Microsoft etter samme modell.

Mobiloperatørenes store hodepine er at kundene deres har et utall forskjellige mobiltelefoner som i utgangspunktet ikke takler de samme programmene. Dermed blir det svært vanskelig å skape en helhetlig markedsplass for alle kundene. Opera dekker over mye av denne diversiteten, og deres nettleser takler stort sett det meste av mobiltelefoner. Tanken er at programmene skal bygge på deres nettleser – ikke på alle de forskjellige operativsystemene som brukes på mobil.

Store mobiloperatører som Vodafone er allerede i gang med egen markedsplass, og det er Opera som leverer plattformen.

DN.no
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket