Ifølge Mediapost.com vil selskapet 7. april lansere sitt eget persontilpassede reklamesystem, som muligens kan få navnet "iAd". Systemet skal være omtalt som "revolusjonerende" og "vår neste store greie" av Apple-sjef Steve Jobs, ifølge folk som kjenner planene, skriver Mediapost.com.
Troverdigheten til ryktene styrkes av at dette ikke er første gang det kommer nyheter om at Apple planlegger fremstøt innen reklame. Selskapet kjøpte mobilreklame-utvikleren Quattro i januar for nesten 300 millioner dollar, og systemet som nå skal lanseres bygger trolig på dette.
Hele bransjen venter at det neste store markedet skal bli mobilreklame. Google har sagt dette trolig blir større enn pc-markedet, men så langt er det lite og fragmentert. Posisjonen som den som samler dette markedet er foreløpig åpen, selv om Google har et forsprang som giganten på pc-basert søkeord-reklame. Google har da også kjøpt selskapet AdMob for 750 millioner dollar og satser mye på en ledende posisjon.
DN.no