Hovedtendensene er:
- Løssalgssvikten er generell og ikke bare knyttet til VG og Dagbladet.
- En fjerdedel av avisene har opplagsfremgang. Dette gjelder først og fremst enkelte nisjeaviser og mindre lokalaviser, særlig de lavfrekvente titlene (mindre enn fire utgaver i uken).
- De store regionavisene klarer seg bemerkelsesverdig bra, men også for disse avisene er det nedgang i løssalget.
- Lesertallene fra TNS Gallup viser samme tendens som opplagstallene, men i en sterkere grad.
- De redaksjonelle nettutgavene økte sin leseroppslutning med 7 prosent i 2009 (TNS Gallup). De tradisjonelle avishusene har 6 av de 10 største redaksjonelle nettstedene i Norge
VG og Dagbladet har den sterkeste nedgangen i antall eksemplar (VG: - 22.040, Dagbladet: - 18.128). Prosentvis går VG tilbake 7,7 prosent, mens Dagbladet har en reduksjon på 14,7 prosent.
For alle andre aviser er det en reduksjon i løssalget på vel 10 prosent. Løssalgsandelen i forhold til totalopplaget er nå nede på 20 prosent.
Mediebedriftenes landsforening