16. februar 2010

Avisenes opplags- og lesertall 2009

Hovedtendensene er:

  1. Løssalgssvikten er generell og ikke bare knyttet til VG og Dagbladet.
  2. En fjerdedel av avisene har opplagsfremgang. Dette gjelder først og fremst enkelte nisjeaviser og mindre lokalaviser, særlig de lavfrekvente titlene (mindre enn fire utgaver i uken).
  3. De store regionavisene klarer seg bemerkelsesverdig bra, men også for disse avisene er det nedgang i løssalget.
  4. Lesertallene fra TNS Gallup viser samme tendens som opplagstallene, men i en sterkere grad.
  5. De redaksjonelle nettutgavene økte sin leseroppslutning med 7 prosent i 2009 (TNS Gallup). De tradisjonelle avishusene har 6 av de 10 største redaksjonelle nettstedene i Norge

VG og Dagbladet har den sterkeste nedgangen i antall eksemplar (VG: - 22.040, Dagbladet: - 18.128). Prosentvis går VG tilbake 7,7 prosent, mens Dagbladet har en reduksjon på 14,7 prosent.

For alle andre aviser er det en reduksjon i løssalget på vel 10 prosent. Løssalgsandelen i forhold til totalopplaget er nå nede på 20 prosent.

Mediebedriftenes landsforening
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket