26. februar 2010

Drømmen om å spille en film

En god historie betinger dessuten at fortelleren, enten det er en forfatter eller regissør, selv styrer showet. Et godt spill skal på sin side gi spilleren full kontroll - eller i hvert fall gi spilleren inntrykk av at han har full kontroll.

Dette er ting som vanskelig lar seg forene. Forsøkene på å blande film og spill har derfor ikke klart å styre unna det som har vist seg å være spillenes gylne middelvei: En lang rekke forhåndsanimerte kuttscener der spilleren ikke har noe han skulle ha sagt, ispedd klassiske spillscener der spilleren får hoppe, skyte, kjøre bil eller hva det skal være. Noen spill har riktignok klart å bake handlingen inn i selve spillsekvensene, men resultatet har erfaringsmessig dessverre skortet på både god fortellerkunst og engasjerende spillbarhet.



Dette har ikke hindret den franske spillskaperen David Cage fra å bruke over fire år på å utvikle PlayStation 3-spillet «Heavy Rain», som gjør sitt ytterste for å nettopp viske ut skillet mellom film og spill.

Dagbladet.no
Tekst 2 null beskriver og forklarer hvordan nettmedienes uttrykksformer blir til, hvordan de utbres og hvordan de brukes.
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket